top of page
Search

התקציר השבועי של "עם אחד" לשבוע של 10.7.2022

התקציר השבועי של "עם אחד" בוחן את ההתפתחויות האחרונות בישראל, בתפוצות, וביחסים בין שתי הקהילות. הערות, בקשות תרגום ספציפיות וכן בקשות למידע נוסף ניתן להפנות לכתובת: office@amechadunited.org


עיקרי החדשות: אחרי התעקשות חרדית בפגישת חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, נמנעה החלטה בעד קידום מתווה הכותל. בבג"ץ, המדינה הודיעה כי תבצע תיקון שעלול לאפשר כניסת מורים רפורמים לחינוך הדתי. ארגון 'תרועה' הפרוגרסיבי תומך בחרם ה-BDS מצד בן אנד ג'ריס, ותוקף את הלוחמים בו. פעילי BDS עולים בדרגה בפעילותם האנטישמית בטורונטו, וגם בניו זילנד הרחוקה מתברר כי ישנה עליה באנטישמיות.


נעצרה החלטה של חבר המנהלים של הסוכנות היהודית שתתמוך בפגיעה בקדושת הכותל

הרב פסח לרנר, נציג סיעת "ארץ הקודש" בהסתדרות הציונית העולמית, הצליח לעצור החלטה של חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית בעד קידום מתווה הכותל. פגישת חבר הנאמנים, שהרב לרנר חבר בו כנציג "ארץ הקודש", נקבעה לאחר שבכותל המערבי הופרעה חגיגת בר מצווה של מספר ילדים ב'עזרת ישראל', על ידי כמה נערים חרדים. בתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית ביקשו "לחלוב" את האירוע עד תומו תוך יצירת הד תקשורתי נרחב, כשהם דוחפים את הסוכנות היהודית להוציא החלטה שתקרא לממשלה ליישום מיידי של מתווה הכותל. הרב לרנר, שגינה כל אלימות בכותל, הבהיר כי לא יכולים להעשות שום שינויים שיפגעו בקדושת הכותל. בשל התנגדותו ועמידתו האיתנה, הוקפאה ההחלטה שתוכננה תחילה, וההחלטה הסופית גינתה את אירוע האלימות ב'עזרת ישראל' וקראה לעצירת כל אלימות (Matzav).


תקדים מסוכן: בעקבות עתירה לבג"ץ, מורים רפורמים וערבים עלולים להיכנס לחינוך הממלכתי דתי

בעקבות עתירה של שורת ארגוני שמאל ובראשם עדאללה והמרכז הרפורמי לדת ומדינה, הודיעה המדינה השבוע בבג"ץ כי תבחן מחדש את הנהלים שנועדו לסנן ולקבוע כניסת מורים דתיים בלבד לחינוך הממלכתי דתי (חמ"ד). הסינון מתבצע כיום באמצעות מוסד הלימודים של המועמד להוראה והצהרה על אורח חיים דתי, והארגונים עתרו כנגד סינון זה. אלא שעל אף שלטענת משרד החינוך עצמו מתאפשר סינון זה על פי חוק, המדינה הודיעה כי תבחן מחדש את הנהלים ותתקן את הטפסים שלה. זוהי החלטה שתאפשר דריסת רגל לעותרים – הרפורמים ומורים ערבים – בתוך מערכת החינוך הדתית (עכשיו 14).


ארגון תרועה: תומכים בבן אנד ג'רי וב"זכות" להחרים את ישראל

הארגון הפרוגרסיבי 'תרועה' המייצג בין השאר שורה רחבה של מנהיגי קהילות לא-אורתודוכסיות תקף את החלטת 'יוניליוור' לשוב ולמכור את גלידות 'בן אנד ג'ריס' בשטחים, תוך הבעת תמיכה בתנועת ה-BDS. "תרועה אמנם לא תומכת או משתתפת בתנועת החרם, ההסרה והסנקציות (BDS) אבל אנחנו מאמינים בחופש הביטוי, הכולל את הזכות לחרם", אמרו בתנועה. הארגון תקף את החוקים האמריקנים שאינם מאפשרים לקרנות פנסיה ממשלתיות להשקיע בחברות התומכות בחרם, ואף האשימו הן את הימין והן את השמאל האמריקני ב"ניסיון למחוק את הקו הירוק ולהשוות את ישראל הריבונית לכיבוש". (תרועה)


בעל חנות יהודית בטורונטו מאויים על חייו על ידי פעילי BDS

בעל החנות "טעם ישראל" בטורונטו שבקנדה מדווח כי מפגינים אנטי ישראליים, שהפגינו לפני שבועיים ב"יום קנדה" בטורונטו ליד עסקים יהודיים, אמרו לו כי כתובתו ידועה להם ואיימו על משפחתו. יומיים לאחר ההפגנה אף קיבל טלפון שהודיע לו ש"אנחנו באים להרוג אותך". מליסה לנצמן, יהודיה חברת הפרלמנט הקנדי, הזהירה כי ההפגנה היתה אנטישמית לכל דבר. "אתה לא בא לשכונה יהודית וזועק סיסמאות אנטי יהודיות אם הנושא אינו שנאת יהודים". משטרת יורק הודיעה כי עצרה אחד המעורבים באירוע. (Algemeiner)


עלייה חדה באנטישמיות ברשת בניו זילנד

'המועצה היהודית של ניו זילנד' מדווחת על עליה חדה באנטישמיות אונליין במדינה. זאת, למרות שיהודים מהווים רק 0.2% מאוכלוסיית ניו זילנד. המועצה אספה תוכן מפלטפורמות ומשתמשים שונים בניו זילנד אשר הרבה ממנו כלל התייחסויות לשואה, עם אמירות כגון "היטלר צדק". בעקבות כך נערך סקר שכלל התייחסות לעמדות שונות הנוגעות ליהודים ולישראל, ובו 6% מהנסקרים הגיבו באנטישמיות חמורה, כשהם הזדהו עם 9 אמירות אנטישמיות ומעלה, אך 21% מהנסקרים הזדהו עם עם שתי אמירות אנטישמיות ויותר ו-25% הזדהו עם שתי אמירות אנטי ציוניות או יותר. באופן מפתיע, 32% אמרו כי הם מכירים אדם יהודי. 17% מהנסקרים לא ידעו מאומה על השואה. העלייה באנטישמיות נובעת הן מהעליה בתיאוריות קונספירציה מיובאות מארצות הברית, כמו קיו-אנון, והן מעליה באנטישמיות בשמאל (ג'רוזלם פוסט).

bottom of page